presseticker

Skip to main content

Har millioner – leter etter oppstartselskapenes beste nyskapingsprosjekter

  Publisert: 29.04.2024 08:07 - av  Henning Poulsen

INNOVATIVE HUSBYGGERE. Etter gjennomført DIP-prosjekt som dreide seg om sirkulære ferdighus, har Haugen/Zohar Arkitekter sikret seg en strategisk viktig avtale med Norgeshus. Her viser Aleksandra Volfova (t.v.) og Marit Justine Haugen fram en veggprototype til Anne Elisabeth Bull (i midten), DIP-ansvarlig i DOGA. Foto: Morten Brakestad

HEIER PÅ NYSKAPING. – Regjeringen har forsterket satsingen på DIP, og jeg oppfordrer næringslivet til å gripe sjansen og søke om DIP-midler fra DOGA, sier næringsminister Cecilie Myrseth (Ap). Foto: NFD

Fæbrik-gründerne gleder seg over innovasjonsstøtte. Snart blir det app-lansering. Foto: Fæbrik

Dreamknit og Fæbrik er blant startupselskapene som har mottatt innovasjonsmidler fra DOGA. Nå skal ytterligere 11 millioner kroner sprøytes inn i norske bedrifter som vil bruke designdrevet innovasjon til å tenke nytt og forstå brukerne sine bedre.

DIP er en støtteordning som stimulerer til bruk av designmetodikk i idéfasen av innovasjonsprosjekter i næringslivet. Det er fasen der du har en problemstilling, men ikke enda har kommet fram til en løsning.

 

– Norge trenger mer nyskaping. Derfor har regjeringen forsterket satsingen på DIP. Når designmetodikk og brukerinnsikt kommer tidlig inn i innovasjonsprosjekter, får vi mer treffsikker nyskaping. Jeg oppfordrer næringslivet til å gripe sjansen til å søke om DIP-midler fra DOGA, sier næringsminister Cecilie Myrseth (Ap).

 

Hun får støtte av Ingrid Volden Smehagen i Dreamknit, som fikk DIP-midler i 2023.

 

– Det har gitt enormt stor verdi for oss å kunne bruke designkompetanse i den tidlige fasen, og dette kunne vi gjøre utelukkende på grunn av DIP-midlene. For oss har midlene gitt tilgang på helt ny kompetanse og innsikt, og ikke minst kunnskap om hvordan vi fremover kan drive innsiktsarbeid, sier Smehagen.

 

Siden 2009 har DOGA delt ut nesten 115 millioner kroner gjennom DIP, som står for Designdrevet innovasjonsprogram. Nå har DOGA økt den årlige innovasjonspotten fra 10 til 11 millioner kroner.

 

– Pengene går til å få inn designkompetanse i den kritiske idéfasen. Slik sikrer vi at innovasjonsprosjekter tar utgangspunkt i reelle brukerbehov, i stedet for å basere utviklingen på gjetting og antagelser, sier Anne Elisabeth Bull i DOGA. Hun er leder for satsingsområdet designdrevet innovasjon i DOGA.

 

 

Dreamknit: Strikkerevolusjonen fortsetter

Det startet med to pinner og en drøm om å revolusjonere strikkemarkedet. I fjor mottok Dreamknit 410 000 kroner i DIP-støtte for å gjøre nettopp dette. 

– Vi har nå gjennomført designprosessen og fått et nytt grafisk grensesnitt og bedre kundeflyt. Fremover skal vi blant annet utvikle 3D-modeller for visualisering av plagg. Dette vil hjelpe oss med å ta løsningene til neste nivå. Vi gleder oss til å dele dette med resten av verden, sier Ingrid Volden Smehagen, produktsjef og medgründer i Dreamknit.  

Flertallet av dagens strikkere er under 40 år. De er lei av strikkeoppskrifter som låser dem i garn- og designvalg, og vil heller designe egne plagg. For å hjelpe dem på veien måtte Dreamknit selv ha hjelp. Heller enn å lage en løsning de tror vil passe, ønsket de å få en dypere forståelse av strikkernes situasjon. 

– DIP-midlene fra DOGA gjorde at vi virkelig kunne kickstarte videreutviklingen av Dreamknit. Sammen med en dyktig gjeng fra Heydays fikk vi idémyldret, kartlagt problemstillinger og muligheter, avgrenset prosjektet på riktig måte og til riktig tid og sikret oss strukturerte tilbakemeldinger fra brukere. Slik fikk vi ny innsikt i hva som er de viktigste momentene for sluttkunden, sier Smehagen.  

 

Fæbrik: Lærer verden å sy

I fjor mottok Fæbrik 600 000 kroner i DIP-støtte for å lære folk hvordan de kan sy klær tilpasset egen kropp. Nå skal gründerkvartetten Jenny Skavlan, Ingrid Bergtun, Mari Nordén og Ingrid Vik Lysne snart lansere en størrelseskalkulator. 

 

– Med svært god hjelp fra designerne i Agens og hundrevis av entusiastiske følgere har vi utviklet en størrelseskalkulator. De fleste av oss har mål rundt livet, hoften og over brystet som tilsier ulike størrelser. Kalkulatoren hjelper deg med å velge riktig størrelse når du for eksempel skal sy deg en kjole, sier Ingrid Vik Lysne i Fæbrik.  

 

Fæbrik vil skape en motsats til klesindustriens rigide og ofte forvirrende størrelsessystemer, som gjør at folk flest må tåle ukomfortable klær og mange bomkjøp. Gjennom Fæbrik ønsker gründerne å få flere til å sy sine egne klær. 

 

– Takket være støtten fra DIP fikk vi brukerrettet designkompetanse inn helt fra begynnelsen av. Nå gleder vi oss til lanseringen av størrelseskalkulatoren, samtidig som vi jobber med neste milepæl. Målet vårt er å skape et verktøy som både syere og produsenter over hele verden vil bruke for å lage klær som sitter perfekt, sier Vik Lysne. 

 

Hun nøler ikke med å anbefale DIP til andre oppstartsselskaper.

 

– Med designdrevet innovasjonsmetodikk slipper du å gjette på hva brukeren eller kunden vil ha. Da øker treffsikkerheten betraktelig – det er i alle fall vår erfaring, sier Vik Lysne.

(Pressenytt)

 

 

 

 

Kontaktpersoner:

* Design og arkitektur Norge, leder for designdrevet innovasjon, Anne Elisabeth Bull, mobil 90 61 95 19, aeb@doga.no

 

 

Bildetekster:

INNOVATIVE HUSBYGGERE. Etter gjennomført DIP-prosjekt som dreide seg om sirkulære ferdighus, har Haugen/Zohar Arkitekter sikret seg en strategisk viktig avtale med Norgeshus. Her viser Aleksandra Volfova (t.v.) og Marit Justine Haugen fram en veggprototype til Anne Elisabeth Bull (i midten), DIP-ansvarlig i DOGA. Foto: Morten Brakestad

 

HEIER PÅ NYSKAPING. – Regjeringen har forsterket satsingen på DIP, og jeg oppfordrer næringslivet til å gripe sjansen og søke om DIP-midler fra DOGA, sier næringsminister Cecilie Myrseth (Ap). Foto: NFD

 

Dette er Designdrevet innovasjonsprogram:

* Designdrevet innovasjonsprogram (DIP) skal sikre bedre og mer samfunnsnyttig innovasjon gjennom bruk av designmetodikk i idéutviklingsfasen av nyskapingsprosjekter.

* DIP skal bidra til ny kompetanse om designdrevet innovasjon – og lede til nye produkter, tjenester, prosesser eller organisasjonsformer.

* Designdrevet innovasjon gir dyp forståelse av kunder og brukere og kan bidra til høyere salg, økte markedsandeler og nye bruksområder og kundegrupper.

* Alle etablerte private, momsregistrerte vare- og tjenesteytende foretak, organisasjoner eller institusjoner som kan vise til regnskapstall fra de to foregående år kan søke om DIP-støtte fra DOGA.

* Siden 2009 har Design og arkitektur Norge (DOGA) delt ut 114 millioner kroner til totalt 259 prosjekter.

* Les mer om DIP og resultater som er oppnådd her: http://www.doga.no/dip

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Design og arkitektur Norge (DOGA), og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 29.04.2024 08:07
Teknisk løsning ZEVS AS