presseticker

Skip to main content

Har investert fire millioner i Nordlands nyskaping – nå leter DOGA etter nye prosjekter

  Publisert: 29.04.2024 09:28 - av  Henning Poulsen

Kvitnes gård har gjennomført en omfattende og dyptgående innovasjonsprosjekt med hjelp fra DIP. Foto: Eivind Natvig

Ingunn Holmen i Holmen Lofoten gleder seg over resultatene av DIP-prosjektet. Foto: Christian Banfield

INNOVATIVE HUSBYGGERE. Etter gjennomført DIP-prosjekt som dreide seg om sirkulære ferdighus, har Haugen/Zohar Arkitekter sikret seg en strategisk viktig avtale med Norgeshus. Her viser Aleksandra Volfova (t.v.) og Marit Justine Haugen fram en veggprototype til Anne Elisabeth Bull (i midten), DIP-ansvarlig i DOGA. Foto: Morten Brakestad

De siste 15 årene har ni bedrifter i Nordland mottatt 4,1 millioner kroner i innovasjonsmidler fra DOGA. Nå skal ytterligere 11 millioner kroner sprøytes inn i norske bedrifter som vil bruke designdrevet innovasjon til å tenke nytt og forstå brukerne sine bedre.

DIP er en støtteordning som stimulerer til bruk av designmetodikk i idéfasen av innovasjonsprosjekter i næringslivet. Det er fasen der du har en problemstilling, men ikke enda har kommet fram til en løsning.

 

– Norge trenger mer nyskaping. Derfor har regjeringen forsterket satsingen på DIP. Når designmetodikk og brukerinnsikt kommer tidlig inn i innovasjonsprosjekter, får vi mer treffsikker nyskaping. Jeg oppfordrer næringslivet til å gripe sjansen til å søke om DIP-midler fra DOGA, sier næringsminister Cecilie Myrseth (Ap).

 

Hun får støtte av Halvar Ellingsen i Kvitnes Drift i Vesterålen, som fikk DIP-midler i 2021.

 

– Uten DIP hadde vi aldri kunnet prioritere innovasjon og samtidig utvikle gården og restauranten. Vi vil applaudere DOGA for å være proaktive rådgivere underveis og etterpå. Dette er Norges beste virkemiddel for de som virkelig vil tenke innovativt og ikke bare skape kopier av andre konsepter, sier Ellingsen.

 

Siden 2009 har DOGA delt ut nesten 115 millioner kroner gjennom DIP, som står for Designdrevet innovasjonsprogram. Nå har DOGA økt den årlige innovasjonspotten fra 10 til 11 millioner kroner. De siste 15 årene har ni bedrifter i Nordland mottatt 4,1 millioner kroner i innovasjonsmidler fra DOGA. Nå ønsker DOGA flere søknader fra næringslivet i Nordland.

 

– Pengene går til å få inn designkompetanse i den kritiske idéfasen. Slik sikrer vi at innovasjonsprosjekter tar utgangspunkt i reelle brukerbehov, i stedet for å basere utviklingen på gjetting og antagelser, sier Anne Elisabeth Bull i DOGA. Hun er leder for satsingsområdet designdrevet innovasjon i DOGA.

 

 

Kvitnes Drift: Mat og bærekraft – hånd i hånd

I 2021 mottok Kvitnes Drift 500 000 kroner i DIP-støtte for å drive med nyskaping i skjæringspunktet mellom storstilte matopplevelser, forsvarlig naturforvaltning og regenerativt landbruk.

– DIP-midlene gjorde at vi kunne sette noen av Norges beste innenfor sine felt på saken. Arkitekt Jan Svartsund fra Brandl, designstrateg Svein Gunnar Kjøde, stedsutvikler Anne Beate Hovind og strateg Caroline Meier fra Egga Utvikling tok oss gjennom prosessen og ga oss en verktøykasse vi kan bruke framtida, sier Halvar Ellingsen, daglig leder, i Kvitnes Drift.

 

Etter en stor matopplevelse takker vi gjerne kokken. Sannheten er at reisen mot et godt måltid begynner lenge før, og som regel på en gård. God kompost, næringsrik jord, riktig fôr, riktig høsting og slakting – alt dette påvirker hvor godt maten smaker. Dette får matelskerne som besøker Kvitnes Gård i Vesterålen inn med teskje. De skal nemlig bli gårdens standhaftige beskyttere.

 

– Vi jobber nå med å utvikle restaurantkonseptet gjennom arkitektur, samtidig som vi kartlegger behov hos framtidige målgrupper med designkompetanse og bærekraftig forretningsutvikling. Gården har også blitt med i et forskningsprosjekt som utforsker hvordan kunst, jordhelse og sosial bærekraft henger sammen, forteller Ellingsen.

 

– I tillegg arbeider vi med å formidle hvordan vi jobber annerledes med våre ansatte. Restaurantbransjen har mye å gå på når det gjelder å skape sosial bærekraft og eliminere rovdrift. Vi ønsker å være et praktisk eksempel på at det er mulig å ta vare på folk og samtidig skape en ekstraordinær matopplevelse, sier Ellingsen.

 

Holmen Lofoten: Skaper møteplass på Moskenes

Færre fastboende og flere turister skaper utfordringer flere steder i landet. I 2022 mottok Holmen Lofoten 500 000 kroner i DIP-støtte for å transformere Storbrygga på Moskenes til en bærekraftig møteplass og kulturarena for alle.

 

– Tradisjonelt reiseliv, der vi bare konsumerer uten å ha kontakt med stedets liv og puls, er på vei ut. Vi er alle på besøk et sted, enten i én time, ett år eller livet ut. Derfor ønsket vi å fjerne skillene mellom turist og fastboende. DIP-midlene ga Storbrygga-prosjektet handlingsrom til å finne ut av hva folk egentlig trengte, sier Ingunn Rasmussen, som eier Holmen Lofoten.

 

Med god og tverrfaglig bistand fra Plenum Tjenestedesign, Egga Utvikling og arkitektkontoret Schjelderup & Gram sikret Holmen Lofoten seg innspill og kompetanse fra lokalbefolkningen, kommunen, næringslivet, akademia og kunstnere.

 

– Å være innovativ er noe vi alle kan være, men vi har rettet satsingen mot bærekraftig økonomi. Nå ser vi etter finansiering, og har allerede hatt interessante samtaler med investorer som liker prosjekter med høy innovasjonsgrad, sier Rasmussen.

 

Hun nøler ikke med å anbefale DIP til andre aktører i Nordland.

 

– Offentlig finansiering kan ofte være så rettet mot suksess at du ender opp med å skape noe som allerede finnes. DIP-midler er for deg som virkelig vil innovere, og derfor anbefaler vi alle å sjekke de ut. Uten DIP hadde vi heller ikke hatt midler til å leie inn de aller beste innenfor arkitektur, forretningsutvikling og tjenestedesign, sier Rasmussen.

(Pressenytt)

 

 

 

Kontaktpersoner:

* Design og arkitektur Norge, leder for designdrevet innovasjon, Anne Elisabeth Bull, mobil 90 61 95 19, aeb@doga.no

 

 

Bildetekster:

INNOVATIVE HUSBYGGERE. Etter gjennomført DIP-prosjekt som dreide seg om sirkulære ferdighus, har Haugen/Zohar Arkitekter sikret seg en strategisk viktig avtale med Norgeshus. Her viser Aleksandra Volfova (t.v.) og Marit Justine Haugen fram en veggprototype til Anne Elisabeth Bull (i midten), DIP-ansvarlig i DOGA. Foto: Morten Brakestad

 

HEIER PÅ NYSKAPING. – Regjeringen har forsterket satsingen på DIP, og jeg oppfordrer næringslivet til å gripe sjansen og søke om DIP-midler fra DOGA, sier næringsminister Cecilie Myrseth (Ap). Foto: NFD

Dette er Designdrevet innovasjonsprogram:

* Designdrevet innovasjonsprogram (DIP) skal sikre bedre og mer samfunnsnyttig innovasjon gjennom bruk av designmetodikk i idéutviklingsfasen av nyskapingsprosjekter.

* DIP skal bidra til ny kompetanse om designdrevet innovasjon – og lede til nye produkter, tjenester, prosesser eller organisasjonsformer.

* Designdrevet innovasjon gir dyp forståelse av kunder og brukere og kan bidra til høyere salg, økte markedsandeler og nye bruksområder og kundegrupper.

* Alle private, momsregistrerte vare- og tjenesteytende foretak kan søke om støtte fra DIP. Enkeltpersonsforetak kan ikke motta støtte gjennom DIP.

* Siden 2009 har Design og arkitektur Norge (DOGA) delt ut 114 millioner kroner til totalt 259 prosjekter.

* Les mer om DIP og resultater som er oppnådd her: http://www.doga.no/dip


Denne saken er skrevet av Pressenytt for Design og arkitektur Norge (DOGA), og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 29.04.2024 09:28
Teknisk løsning ZEVS AS