presseticker

Skip to main content

Har investert 12,5 millioner i Akershus-nyskaping – nå leter DOGA etter nye prosjekter 

  Publisert: 29.04.2024 09:02 - av  Henning Poulsen

INNOVATIVE HUSBYGGERE. Etter gjennomført DIP-prosjekt som dreide seg om sirkulære ferdighus, har Haugen/Zohar Arkitekter sikret seg en strategisk viktig avtale med Norgeshus. Her viser Aleksandra Volfova (t.v.) og Marit Justine Haugen fram en veggprototype til Anne Elisabeth Bull (i midten), DIP-ansvarlig i DOGA. Foto: Morten Brakestad

HEIER PÅ NYSKAPING. – Regjeringen har forsterket satsingen på DIP, og jeg oppfordrer næringslivet til å gripe sjansen og søke om DIP-midler fra DOGA, sier næringsminister Cecilie Myrseth (Ap). Foto: NFD

Movu-sykkelen. Foto: Thea Hermansen

De siste 15 årene har 26 bedrifter i Akershus mottatt innovasjonsmidler fra DOGA. Nå skal ytterligere 11 millioner kroner sprøytes inn i norske bedrifter som vil bruke designdrevet innovasjon til å tenke nytt og forstå brukerne sine bedre.  

DIP er en støtteordning som stimulerer til bruk av designmetodikk i idéfasen av innovasjonsprosjekter i næringslivet. Det er fasen der du har en problemstilling, men ikke enda har kommet fram til en løsning.

 

– Norge trenger mer nyskaping. Derfor har regjeringen forsterket satsingen på DIP. Når designmetodikk og brukerinnsikt kommer tidlig inn i innovasjonsprosjekter, får vi mer treffsikker nyskaping. Jeg oppfordrer næringslivet til å gripe sjansen til å søke om DIP-midler fra DOGA, sier næringsminister Cecilie Myrseth (Ap).

 

Hun får støtte av Øyvind Gedde i Movu Mobility i Bærum, som fikk DIP-midler i 2020.

 

– DIP er et verdifullt verktøy som egner seg til mange ulike prosjekter og bedrifter. Å jobbe brukersentrert i en tidlig del av designprosessen hvor mulighetene fortsatt er mange, kan bidra til å avdekke viktige funn, sier Gedde.

 

Siden 2009 har DOGA delt ut nesten 115 millioner kroner gjennom DIP, som står for Designdrevet innovasjonsprogram. Nå har DOGA økt den årlige innovasjonspotten fra 10 til 11 millioner kroner. De siste 15 årene har 26 bedrifter i Akershus mottatt 12,5 millioner kroner i innovasjonsmidler fra DOGA. Nå ønsker DOGA flere søknader fra næringslivet i Akershus.

 

– Pengene går til å få inn designkompetanse i den kritiske idéfasen. Slik sikrer vi at innovasjonsprosjekter tar utgangspunkt i reelle brukerbehov, i stedet for å basere utviklingen på gjetting og antagelser, sier Anne Elisabeth Bull i DOGA. Hun er leder for satsingsområdet designdrevet innovasjon i DOGA.

 

 

Movu Mobility: Kul trillevenn for alle

Mange eldre opplever dagens rullatorer som så stigmatiserende at de simpelthen unngår å bruke dem. Samtidig betyr eldrebølgen at stadig flere nordmenn får mobilitetsutfordringer.  

I 2020 mottok Movu Mobility 346 000 kroner i DIP-støtte for å finne en løsning på dette problemet. Resultatet er en trillevenn som er så kul og brukervennlig at den kan benyttes av alle. 

– DIP åpnet døren for at vi kunne jobbe grundig med brukermedvirkning. Vi har involvert flere målgrupper og helsespesialister, og de har gitt oss nyttig innsikt som har påvirket endelige funksjoner ved produktet. Resultatet er et produkt som passer til alle, og som har mange fornøyde brukere, sier Øyvind Gedde, gründer og daglig leder i Movu Mobility.  

Sentrale bidragsytere har vært industri- og servicedesigneren Trine Gedde Celius, designstudent Jon Celius og teknisk ansvarlig Thore Grüner Bjerke. 

– Ved å avdekke behov, ønsker og utfordringer hos målgruppene tidlig i utviklingsløpet, har vi jobbet fram ulike konseptretninger. Vi har laget enkle prototyper og brukt disse til å teste hypoteser fortløpende, sier Gedde. 

 

 

Museene i Akershus: Mobil museumsnyvinning

Museumspublikummet blir stadig gråere i håret, mens yngre målgrupper glimrer med sitt fravær. I 2021 mottok MiA – Museene i Akershus 500 000 kroner i DIP-støtte for å finne ut hvordan de kan nå ut til flere.  

– DIP-midlene gav oss mulighet til å jobbe tverrfaglig med andre utenfor vår egen institusjon, spesielt i ideutviklingsfasen. Metodene vi lærte for konseptutvikling og brukertesting ble brukt til å utvikle ideen om et mobilt museum, og la et godt grunnlag for videreutvikling, sier Sigrid Tveiten Roholdt, stedsansvarlig ved Ullensaker museum, MiA.  

I prosjektet utforsket MiA hvordan de kan bli en spennende og relevant møteplass for et mangfoldig publikum. Målet var å finne fram til nye aktiviteter og nytt innhold som kan være med på å øke interessen i befolkningen. Netlife Design bisto med designkompetanse og brukerinnsikt i prosjektet, som blant annet har munnet ut i et mobilt museumskonsept i Ullensaker. 

– Takket være støtten fra DIP fikk vi brukerrettet designkompetanse inn helt fra begynnelsen av. Kunnskapen vi fikk gjennom prosjektet er nå videreformidlet internt og eksternt, og konseptet vi utviklet er tatt videre gjennom andre prosjekter, sier Roholdt.  

(Pressenytt)

 

 

 

Kontaktpersoner:

* Design og arkitektur Norge, leder for designdrevet innovasjon, Anne Elisabeth Bull, mobil 90 61 95 19, aeb@doga.no

 

 

Bildetekster:

INNOVATIVE HUSBYGGERE. Etter gjennomført DIP-prosjekt som dreide seg om sirkulære ferdighus, har Haugen/Zohar Arkitekter sikret seg en strategisk viktig avtale med Norgeshus. Her viser Aleksandra Volfova (t.v.) og Marit Justine Haugen fram en veggprototype til Anne Elisabeth Bull (i midten), DIP-ansvarlig i DOGA. Foto: Morten Brakestad

 

HEIER PÅ NYSKAPING. – Regjeringen har forsterket satsingen på DIP, og jeg oppfordrer næringslivet til å gripe sjansen og søke om DIP-midler fra DOGA, sier næringsminister Cecilie Myrseth (Ap). Foto: NFD

 

 

Dette er Designdrevet innovasjonsprogram:

* Designdrevet innovasjonsprogram (DIP) skal sikre bedre og mer samfunnsnyttig innovasjon gjennom bruk av designmetodikk i idéutviklingsfasen av nyskapingsprosjekter.

* DIP skal bidra til ny kompetanse om designdrevet innovasjon – og lede til nye produkter, tjenester, prosesser eller organisasjonsformer.

* Designdrevet innovasjon gir dyp forståelse av kunder og brukere og kan bidra til høyere salg, økte markedsandeler og nye bruksområder og kundegrupper.

* Alle private, momsregistrerte vare- og tjenesteytende foretak kan søke om støtte fra DIP. Enkeltpersonsforetak kan ikke motta støtte gjennom DIP.

* Siden 2009 har Design og arkitektur Norge (DOGA) delt ut 114 millioner kroner til totalt 259 prosjekter.

* Les mer om DIP og resultater som er oppnådd her: http://www.doga.no/dip

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Design og arkitektur Norge (DOGA), og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 29.04.2024 09:02
Teknisk løsning ZEVS AS